Rejestratory czasu pracy

Rejestratory czasu pracy

W ubiegłym wieku zegar czasu pracy był mechanicznym urządzeniem odbijającym pieczątki lub robiącym dziurki w papierowych arkuszach. Aby podsumować czas pracy konieczne było przepisanie godzin wejść i wyjść oraz ręczne policzenie czasu pracy. Możemy sobie wyobrażać jak mozolne było to zadanie i jak wiele błędów powstawało w trakcie obliczeń.

Współczesne rejestratory czasu pracy nie mają wiele wspólnego ze swoimi mechanicznymi protoplastami. Są cyfrowymi urządzeniami wykorzystującymi najnowsze technologie identyfikacji osób i komunikacji elektronicznej. Raporty powstają szybko i bezbłędnie.

Czytniki czasu pracy - czym się różnią?

Kontrola pracowników jest istotnym zagadnieniem dla przedsiębiorców. Fakt ten potwierdza liczba zapytań o rejestratory czasu pracy. Odpowiedzią na popyt na czytniki czasu pracy jest bardzo różnorodna oferta rynkowa. Dostępne są rejestratory pracy w cenach od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych, z różnymi sensorami, od różnych producentów. Również nasz cennik rejestratorów czasu pracy  zawiera wiele różnych pozycji. Jak wybrać spośród nich optymalny czytnik czasu pracy? Podzielimy się naszym 20-letnim doświadczeniem w dziedzinie RCP i pomożemy ci dokonać wyboru. Czytaj dalszą część tego tekstu lub zadzwoń do naszego specjalisty, a on odpowie na Twoje pytania: tel. 12 653 07 00. Ceny rejestratorów czasu pracy zależą nie tylko od możliwości technicznych samego urządzenia - jego konstrukcji i niezawodności. Czynnikiem kształtującym ceny urządzeń jest także dołączone do rozliczania pracowników. Do każdego z naszych rejestratorów dołączamy darmową licencję na program TRIGO-RCP DESKTOP aktywną przez 6 miesięcy.

Czytniki godzin pracy - jak rejestrują pracowników?

Każdy czytnik godzin pracy z naszej oferty może identyfikować pracowników przynajmniej na dwa sposoby. Administrator systemu może przypisać poszczególnym pracownikom wszystkie dostępne lub tylko tylko wybrany metody identyfikowania. Jedni pracownicy wolą używać odcisków palców, a inni obawiają się kradzieży tożsamości. O tym dlaczego te obawy te są nieuzasadnione piszemy na stronie o biometrycznej rejestracji czasu pracy.

Przyjrzyjmy się kolejno metodom identyfikacji pracowników, nie tylko tym biometrycznym.

Rejestrator godzin pracy na PIN

Rejestratory czasu pracy wyposażone w klawiaturę lub ekran dotykowy umożliwiają zapisywanie godzin wejść i wyjść za pomocą kodu PIN. Pracownik, przychodząc do pracy lub kończąc ją, wpisuje w rejestratorze swój numer i potwierdza go swoim unikalnym kodem PIN. Trwa to relatywnie długo, a na dodatek łatwo przekazać PIN innemu pracownikowi, który zarejestruje wyjście za swojego kolegę. To są dwie wady rejestratora godzin pracy na PIN.

Rejestrator godzin pracy na karty

Czytniki zbliżeniowe wbudowane w nasze rejestratory czasu pracy obsługują dwa standardy kart i breloków. Karty UNIQUE pracujące na częstotliwości 125 kHz oraz karty Mifare pracujące na częstotliwości 13,56 MHz. Niektóre czytniki kart pracy obsługują jeden, wybrany system, ale są też takie, które posiadają czytniki kart RFID w dwóch standardach. Każdy rejestrator czasu pracy na karty obsługuje również breloki zbliżeniowe (w odpowiednim standardzie). Warto tutaj zaznaczyć, że karty zbliżeniowe to nie to samo co karty magnetyczne. Karty magnetyczne posiadają czarny pasek magnetyczny i do odczytu wymagają przesunięcia przez szczelinę w urządzeniu. Tych kart praktycznie już nie używa się już w systemach kontroli dostępu i rejestracji czasu pracy.

Rejestrator godzin pracy na karty i PIN

Niektóre rejestratory pozwalają na wdrożenie identyfikacji dwuetapowej. Żeby zarejestrować wejście lub wyjście pracownik odczytuje swoją kartę zbliżeniową, a następnie wpisuje swój kod PIN. W ten sposób wzrasta bezpieczeństwo systemu RCP, ale jednocześnie wydłuża się czas potrzebny na rejestrację wejść i wyjść.

Rejestrator godzin pracy na Bluetooth

Nowoczesne rejestratory czasu pracy posiadają interfejs Bluetooth do bezprzewodowej komunikacji ze smartfonami. Zainstalowanie na smartfonie odpowiedniej aplikacji pozwala rejestrować początek i koniec pracy. Jeżeli smartfon znajdzie się w zasięgu Bluetooth rejestratora to aplikacja wyświetli na ekranie odpowiednie powiadomienie, klikając w nie pracownik potwierdza swoje przyjście lub wyjście. To bardzo wygodny sposób rejestrowania czasu pracy zapewniający dużą pewność ponieważ pracownicy nie wymieniają się swoimi smartfonami tak jak kartami zbliżeniowymi. Optymalnym rozwiązaniem jest sytuacja, w której pracownicy posiadają służbowe smartfony. Pracodawca nie może narzucić obowiązku instalowania aplikacji na prywatnych smartfonach.

Rejestrator godzin pracy na odciski palców

Wśród biometrycznych rejestratorów czasu pracy najczęściej wybierane są te ze skanerem linii papilarnych. Rejestratory czasu pracy na odcisk palca są szybkie i uniemożliwiają podszywanie się pod innych pracowników. Pewien problem mogą sprawiać przy ujemnych temperaturach (kiedy ręce są zmarznięte) oraz w przypadku pracowników z naskórkiem palców zniszczonym od smarów lub pyłów. Niektórzy ludzie mają bardzo płytkie i niewyraźne linie papilarne, mogą oni mieć problemy z odczytem nie tylko w rejestratorach czasu pracy, ale także w smartfonach i laptopach.

Rejestrator godzin pracy na rysy twarzy

Automatyczne rozpoznawanie twarzy jest już tak niezawodne i tanie, że zdobywa coraz większy udział w rynku. Czytnik godzin pracy z kamerą sprawdza się doskonale i nie przeszkadzają mu w identyfikacji ani czapki, ani okulary, ani nawet maseczki antywirusowe. Rozpoznawanie twarzy jest bardzo szybkie dlatego polecamy te rejestratory czasu pracy do dużych firm z wieloma pracownikami.

Rejestrator czasu pracy z kamerą rozpoznaje twarze i rozróżnia żywych ludzi od zdjęć, nie ma więc ryzyka oszukiwania systemu. Działa on w trybie automatycznym, nie wymaga dotykania, spełnia najwyższe wymagania higieny.

Mobilny rejestrator czasu pracy

Część pracowników wykonuje swoje obowiązki w różnych, zmieniających się miejscach położonych poza główną siedzibą firmy. Potrzebny jest wówczas mobilny rejestrator czasu pracy podążający za pracownikami. My także dostrzegamy tę potrzebę i oferujemy rozwiązania dla pracowników budowlanych, ekip sprzątających, serwisantów i innych specjalistów poruszających się po obszarze całego kraju. Najprostszy mobilny rejestrator godzin to niewielkie urządzenie z własną baterią. Innym rozwiązaniem jest zestaw walizkowy składający się ze szczelnego rejestratora i akumulatora gwarantującego długą pracę bez zewnętrznego zasilania.

Najmniejszy przenośny rejestrator czasu pracy

O użyteczności urządzeń przenośnych decyduje przede wszystkim ich wielkość. Jednak nie mniej istotna jest możliwość zdalnego połączenia  z rejestratorem oraz zasilanie bateryjne gwarantujące dostatecznie długi czas pracy bez zewnętrznego źródła prądu. Wszystkie te cechy posiada  rejestrator mobilny ANVIZ M-BIO, a dodatkowo jeszcze wyposażony jest w wyświetlacz, skaner linii papilarnych oraz czytnik kart zbliżeniowych. M-Bio jest niewielką kostką, sześcianem o długości boku zaledwie 7 cm. Można go określić mianem rejestratora kieszonkowego. Ale zdecydowanie nie jest on zabawką, to profesjonalny mobilny rejestrator czasu pracy do zastosowań przemysłowych

ANVIZ M-Bio obsługuje połączenia bezprzewodowe Bluetooth oraz Wi-Fi. Co ciekawe M-Bio może pracować w trybie Access Point Wi-fi, czyli tworzy własną sieć Wi-Fi do której można podłączyć się smartfonem lub laptopem.

Walizkowy zestaw do rejestracji czasu pracy

Dla najbardziej wymagających klientów mamy przenośny rejestrator czasu pracy zamknięty w wytrzymałej walizce narzędziowej. To cały zestaw składający się z hermetycznego czytnika kart i odcisków palców, akumulatora o dużej pojemności oraz zasilacza. Taki zestaw doskonale sprawdzi się w najcięższych warunkach: na najodleglejszej budowie, wiertni, kopalni odkrywkowej lub w głębi lasu. Walizkowe rejestratory czasu pracy konfigurujemy na konkretne zamówienia klientów.

Przesyłanie danych z rejestratora do programu RCP – możliwość podłączenia do Internetu

  

Wykonanie raportów czasu pracy pracowników odbywa się w specjalistycznych aplikacjach RCP. Wymiana danych pomiędzy rejestratorem czasu pracy a komputerem z programem RCP z powodzeniem może odbywać się na kilka sposobów, zależnie od konstrukcji samego rejestratora. Historycznie najstarsze rozwiązanie polegało na podłączeniu czytnika RCP bezpośrednio do komputera – najpierw przez port szeregowy RS później USB. Taki system był kłopotliwy, gdyż wymagał przyniesienia urządzenia do biura. Kolejny krok w rozwoju stanowiło przenoszenie danych za pomocą pendrive’a USB.

Nowoczesne zegary czasu pracy komunikują się przez przewodową sieć lokalną Ethernet lub bezprzewodowo za pomocą sieci WiFi. Są także rejestratory z gniazdem na kartę SIM – takie czytniki RCP mogą przesyłać dane przez sieć komórkową. Interfejs Bluetooth pozwala z kolei nawiązywać połączenia między rejestratorami RCP i smartfonami. Aplikacja na smartfonie służy do łatwiejszego sterowania rejestratorem, ale nie daje możliwości obliczania czasu pracy pracowników.

Systemy z wieloma rejestratorami czasu pracy – sprawnie łącz dane z wielu czytników

Karty sieciowe wbudowane w czytniki RCP pozwalają budować instalacje składające się z wielu rejestratorów. Numery kart zbliżeniowych, wzorce odcisków palców i rysów twarzy i inne dane zapisane w jednym rejestratorze z powodzeniem da się przesłać na drugie urządzenie. Dzięki temu pracownicy są w stanie rejestrować czas pracy, przechodząc przez różne bramy lub recepcje w danym budynku. Odpowiednio skonfigurowane połączenie sieciowe pozwala także łączyć w jedną instalację czytniki RCP zamontowane w różnych filiach, lokalizacjach, a nawet miejscowościach. Przykładowo, kierowca może rozpocząć pracę w jednym mieście i zakończyć w zupełnie innym, nie generując fałszywych nadgodzin.

Nasza aplikacja TRIGO-RCP połączy te rejestracje i obliczy czas pracy.

Dodatkowe funkcje rejestratorów czasu pracy – użyteczne w każdej firmie

Nowoczesne rejestratory czasu to nie tylko zegary zapisujące godzinę wejścia i wyjścia na podstawie karty zbliżeniowej czy linii papilarnych pracownika celem kontroli czasu pracy. Obecnie są to zaawansowane cyfrowe urządzenia posiadające wiele dodatkowych funkcji. Niektóre funkcje zostały opisane poniżej, jednak warto pamiętać, że rejestracja czasu pracy rozwija się bardzo dynamicznie i co pewien czas pojawia się nowy produkt.

Sterowanie drzwiami – idealne do kontroli dostępu

Najpopularniejsza funkcja dodatkowa to możliwość sterowania drzwiami lub kołowrotem. Pracownik przychodząc do pracy odczytuje kartę RFID. W ten sposób rejestruje wejście do ewidencji czasu pracy oraz odblokowuje zamek elektromagnetyczny w drzwiach. Ten sposób działa tak samo dla odcisków palców oraz rysów twarzy. Mówimy wtedy o podłączeniu kontroli dostępu do rejestracji czasu pracy. Przy takiej instalacji należy wziąć pod uwagę instalację rejestratora czasu pracy po obu stronach drzwi lub rozdzielenie ruchu pracowników na osobne wejście i wyjście (to bywa pomocne zwłaszcza w większych firmach).

Komunikaty dla pracowników – przekaż informacje i oczekiwania na dany dzień

Rejestratory czasu pracy w zdecydowanej większości posiadają ekrany, na których po rejestracji wyświetlane jest imię i nazwisko pracownika. Oprócz tych danych można wyświetlić komunikat dla pracownika. Treść przygotowuje administrator systemu RCP i to on również ma możliwość zarządzania, którym pracownikom jakie informacje zostaną zaprezentowane.

Zdjęcia pracowników – w przypadku wątpliwej listy obecności...

Istnieje odsetek nieuczciwych pracowników, którzy przekazują sobie karty RCP i w ten sposób rejestrują czas pracy nie tylko swój, ale również swoich kolegów, nieraz prezentując im fikcyjne nadgodziny. Aby ograniczyć ten proceder niektóre rejestratory czasu pracy posiadają kamerę, która robi zdjęcie w chwili odczytu karty obecności w pracy. Na zdjęciu widać, kto odczytał kartę – w ten sposób można zweryfikować uczciwość pracowników. Przeglądanie wszystkich zdarzeń jest co prawda czasochłonne, ale już sama informacja o wykonywaniu zdjęć skutecznie dyscyplinuje pracowników.

Zdalny dostęp do danych w czytniku RCP z każdego miejsca świata: webserver

Pod tym obco brzmiącym sformułowaniem kryje się bardzo przydatna funkcja. Dobry sprzęt do prowadzenia ewidencji czasu pracy może mieć procesor na tyle wydajny, by umożliwić uruchomienie w samym rejestratorze funkcji strony internetowej. Urządzenie do rejestracji czasu pracy pełni wtedy rolę serwera http – może być on dostępny w całym Internecie lub tylko w sieci lokalnej. Administrator loguje się do rejestratora przez przeglądarkę internetową dokładnie tak samo jak do sklepu internetowego czy do poczty e-mail. Webserver daje możliwość zarządzania czasem pracy w podstawowym zakresie: możesz zmieniać ustawienia rejestratora, przeglądać listę pracowników oraz eksportować godziny wejść i wyjść dla jednego lub wszystkich pracowników. Ewidencja czasu pracy jest jednak zazwyczaj ograniczona: nie ma jednak możliwości obliczania sum przepracowanych godzin i sporządzania złożonych raportów.

Pomiar temperatury ciała pracowników – urządzenia do zarządzania bezpieczeństwem

W odpowiedzi na zagrożenia epidemiczne pojawiły się rejestratory czasu pracy wyposażone w funkcję pomiaru temperatury ciała pracownika. Sensory te mają różną czułość i precyzję pomiaru. Mierzą temperaturę twarzy lub dłoni. Należy jednak pamiętać, że temperatura mierzona zimą może być zaniżona z powodu wychłodzenia skóry twarzy lub dłoni.

Sprawdzanie maseczki na twarzy jako funkcja w rejestratorach czasu pracy – pomocne podczas epidemii

Jednym z obostrzeń epidemicznych był obowiązek noszenia na twarzy maseczki. Rejestratory czasu pracy serii FaceDeep z kamerami do rozpoznawania twarzy potrafią zweryfikować na podstawie złożonych procesów, czy pracownik ma założoną maseczkę. Warto zaznaczyć, że ANVIZ FaceDeep rozpoznaje pracowników, nawet jeśli mają zasłonięte usta i nos. Odpowiednio skonfigurowany czytnik RCP zapisze rozpoczęcie pracy oraz odblokuje drzwi tylko pracownikowi w maseczce. Warto także dodać, że rejestratory ANVIZ posiadają algorytm weryfikowania certyfikatów szczepień przeciwko COVID-19 (tzw. paszportów covidowych). Na szczęście te funkcje nie są obecnie potrzebne i oby jak najdłużej takimi pozostały.

FAQ – najczęstsze pytania o rejestrator czasu pracy

Który rejestrator wybrać? – wszystkie są proste w obsłudze!

Pierwsze kryterium to sposób rejestrowania wejść i wyjść – do wyboru mamy: numer pracownika i kod PIN, karty zbliżeniowe, breloki zbliżeniowe, odciski palców oraz wizerunek twarzy. Kliknij w linki by dowiedzieć więcej o każdej z metod. Większość czytników RCP marki Anviz oferuje po dwie metody rejestracji jednocześnie: karta i palec, karta i rysy twarzy lub karta i PIN.
Drugie kryterium dotyczy sposobu komunikacji z programem RCP. Rejestratory posiadają karty Ethernet (LAN) oraz karty WiFi do łączności bezprzewodowej. Tu decyzja zależy od infrastruktury informatycznej w miejscu instalacji rejestratora czasu pracy. Liczba pracowników nie stanowi w praktyce ograniczenia ponieważ współczesne urządzenia do zarządzania czasem pracy posiadają dużą pamięć wewnętrzną.

Czy breloki zbliżeniowe są lepsze od kart zbliżeniowych? – z powodzeniem możesz używać obu

Brelok zbliżeniowy (breloki RFID) działa na dokładnie tej samej zasadzie co karta zbliżeniowa. Ma jednak mniejsze wymiary i dzięki temu jest wygodniejszy w użyciu. To także produkt trwalszy – bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne. Bardzo małe breloki wymagają wręcz dotknięcia czytnika, by wpisać się do ewidencji – powodem jest mała antena ograniczona wielkością samego breloka. Breloki zbliżeniowe oferowane w naszym sklepie bezproblemowo współpracują z rejestratorami czasu pracy Anviz.

Czym cechuje się rejestracja czasu pracy na odciski palców?  – sprzęt szybki i bezpieczny

Rejestratory czasu pracy na odcisk palca eliminują wady kart. Pracownicy nie zapominają swoich identyfikatorów i nie mogą się nimi wymieniać. To zaleta wszystkich metod biometrycznych. Odczyt odcisków palców jest bardzo szybki. Zależnie od modelu czytnika RCP można zapamiętać do 10 wzorców linii papilarnych dla jednego pracownika.
Pracownicy fizyczni mający kontakt ze smarami, pyłami lub brudem mogą mieć zniszczone opuszki palców. W takiej sytuacji proponujemy rejestrację za pomocą wizerunku twarzy. Aspekt bezpieczeństwa w rejestracji czasu pracy za pomocą odcisków palców wyjaśniliśmy w artykule: Czy odciski palców w rejestratorze czasu pracy są bezpieczne?
Rejestratory Anviz W1 Pro oraz Anviz C2 Pro posiadają czytniki kart zbliżeniowych oraz skanery linii papilarnych. Takie rozwiązanie gwarantuje rejestrowanie wszystkich pracowników, także tych mających obiekcje wobec skanowania odcisków palców.

Czy warto inwestować w rejestrator rozpoznający twarze pracowników? – oprogramowanie stosujące algorytmy AI

Zdecydowanie tak. Technologia rozpoznawania twarzy jest już bardzo precyzyjna, a rejestratory są tylko niewiele droższe od rejestratorów czasu pracy na odcisk palca – sprawdź cenę rejestratora Anviz FaceDeep 3 w naszym sklepie. Czytniki czasu pracy rozpoznające wizerunki pracowników mają praktycznie same zalety:
- rozróżniają zdjęcie od żywej twarzy,
- identyfikacja zajmuje mniej niż 0,5 sekundy,
- gwarantują pełną higienę ponieważ pracownik nie musi dotykać rejestratora (przy odpowiedniej konfiguracji),
- rozpoznawanie twarzy nie jest tak kontrowersyjne jak skanowanie linii papilarnych. Technicznie oraz z punktu widzenia ochrony danych osobowych nie różni się znacząco od monitoringu wizyjnego.

Jak zapisać wzory odcisków palców pracownika w rejestratorze? – intuicyjny system rejestracji czasu pracy

Po dodaniu pracownika w programie TRIGO-RCP jego informacje zostaną automatycznie przesłane do rejestratorów. Zaloguj się do rejestratora czasu pracy i wybierz opcję Dodaj OP. Wpisz numer pracownika, który będzie zapisywał wzorce swoich odcisków palców i potwierdź (OK lub ENTER w zależności od urządzenia), a następnie postępuj zgodnie z poleceniami głosowymi odtwarzanymi przez rejestrator czasu pracy.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl